lördag 14 mars 2009

Fjällsemester

Nu ska jag försöka berätta lite om vår fjällresa och lite annat vi varit med om.
Med oss upptill Klimpfjäll följde Ingvar, Carmen, Matilda och Kalle så vi var ett stort härligt gäng som skulle äta frukost tillsammans på Söndagmorgon.
Leverpastejtjuven (Nova)
Hon ställde sig på bakbenen och tog en stor tugga av leverpastejen så lite tur hade vi allt hon hade
ju kunnat ta hela biten.Jag kan förstå att doften av biten som låg på diskbänken blev för svår att
motstå men hon tog inte hela biten med sig utan tog endast en tugga så det gick att rädda det som var kvar, och då hade även vi lärt oss en läxa att inte lämna något framme utan uppsikt. Här är en bild på stugbyn som Kommunal Västerbotten hyr ut till sina medlemmar
Lite skoteråkning på Söndag fast det blåste och snöade ganska rejält.
Sedan lunch i grillkåtan.
Anton och Markus var till slalombacken för att åka slalom och det gjorde de i fem dagar.
Snön och blåsten höll i sig under måndagen också fast då var alla i slalombacken hela förmiddagen så Matilda och Kalle fick åka lite slalom och så åt vi lunchen som stektes på Muurikan otroligt gott, det tyckte även Nova som städade upp vokgrönsakerna och kebaben som hamnat i snön.
Tisdag så packade Ingvar och Carmen och åkte hem och då spenderade vi stor del ute på isen nedanför stugorna och sedan i slalombacken.
När vi vaknade på Onsdag sken solen och blåsten hade avtagit så Nisse och pojkarna tog skotern till slalombacken så tog jag och Nova bilen och kom med det vi skulle äta till lunch, efter vi hade ätit fick vi främmande från Henriksfjäll då kom de som jobbar samma skift som Nisse nere på kajen de hade åkt skoter över till Klimpfjäll och ätit på hotellet.

Torsdag åkte Nisse jag och Nova till Fatmomakke och promenerade till kyrkstaden i ett skoterspår, jag skulle då knäppa lite kort på kyrkan som är byggd där men solen sken rakt in i kameran så jag tog ett steg åt sidan och kom utanför spåret och sjönk ner så jag hade snön upp till ljumskarna.


Kvinnan som skötte om serveringen i backen sa att det inte varit något blidväder sedan i januari så snön har inte packat sig så man gjorde bäst i att hålla sig i skoterspåret. Vi pratade om att åka hit på sommaren det är nog väldigt vackert.Här kan ni läsa mera http://www.fatmomakke.se/
På kvällen började Markus prata om att han ville hem så när vi vaknade på Fredagmorgon började vi packa ihop och kl 13:40 lämnade vi Klimpfjäll för denna gång så första stoppet var vid trappstegsforsen och det andra på Ica-Tallen i Vilhelmina för att handla lite.
Sedan körde vi i ett fram till Remmarn och när vi såg att Roger var där stannade vi till så att Nova fick äta.... och inte bara hon fick mat utan vi fick panpizza allihopa och jag som inte behövde köra bil fick en Jäger till kaffet och jag skulle absolut ta en till innan färden fortsatte mot Husum.
Så när klockan var 18:40 kom vi hem....skönt så denna dag består av att skriva och att tvätta det blir en hel del på en vecka.
Det kommer snart lite fler foton som jag tagit under veckan.

Inga kommentarer: